Wielercafé 28

Van kapper naar L’Alpe D’Huez…

Om eens een ander soort kampioen uit Oostzaan in de kijker te zetten, kwam ik op het idee om veelvuldig Nationaal, Europees- en 2e op de Wereldkampioenschappen Coos de Joode eens ‘te overhoren’. Coos behaalde de titels weliswaar niet op een racefiets, maar deed dat als kapper. Deze van oorsprong Amsterdammer begon zijn loopbaan als 15-jarig jochie, voor een loon van 15 gulden! Binnen twee weken stond hij alweer op de keien. Zijn baas liet hem weten “Jij wordt zekers een hele goeie kapper, maar niet bij mij”. Dit liet aan duidelijkheid niets te wensen over. “Logisch”, zegt Coos nu, “ik was echt nog een jongetje van de straat, de Spaarndammerbuurt”. Coos had vrijwel meteen weer een andere salon gevonden, in de Staatsliedenbuurt, en verdiende meteen ook zo’n 30 piek. “Ik woonde naast Co Adriaanse, de bekende voetbaltrainer, waar ik nog steeds bevriend mee ben”.

Via een vertegenwoordiger vernam hij dat er in Oostzaan een kleine kapsalon te koop stond. Op de Kerkstraat. Coos toog uit pure nieuwsgierigheid die kant op en herinnert zich nog dat aan het Zuideinde “geen eind leek te komen”, zo lang vond hij die straat toen in zijn verbeelding. Op de Kerkstraat was het liefde op het eerste gezicht! Coos viel voor de charme die het pandje uitstraalde. Zo werd hij op zijn 21e eigenaar en begon voor zichzelf, en Oostzaan als dusdanig heeft hij nooit meer verlaten. Hij woont er al zowat een halve eeuw! Zijn vakmanschap en een tevreden klantenkring brachten hem naar de locatie op de Klaverweide. Inmiddels heeft hij het stokje overgedragen aan zijn voormalige bedrijfsleidster Bianca Ghijsen-Ruijken. De helft van de cliënten bestaat uit inwoners van Oostzaan. Coos wil nog wel kwijt dat door de inzet en energie van AH, de Klaverweide enorm in aanzien is gestegen, waar alle andere ondernemers ook baat bij hebben. “De gemeente toonde maar bitter weinig interesse om de boel te faceliften, maar mogen AH gerust dankbaar zijn, onderstreept Coos dit korte betoog. Omdat hij veel aan wedstrijden meedeed, ook in het buitenland, maakte hij vele foto’s van de kapsels aldaar. Dat ging hem zo goed af dat een aantal bedrijven wel wat in hem zagen als ambassadeur én ook als fotograaf. En dat resulteerde uiteindelijk in een geheel nieuwe carrière. Coos maakte foto’s vooro.a. fabrikanten als Wella, Goldwell, L’Oreal en anderen. Voor L’Oreal werkt hij inmiddels alweer een jaar of veertien.

Voor dit interview had ik met Coos afgesproken in café Borrelsz, en al pratende kwam het gesprek, mede ook door uitbater Mario Walda, bij de actie Oostzaan Beklimt… Een driedaags evenement waarbij (zoveel mogelijk!) geld wordt ingezameld voor het KWF. Mario bijvoorbeeld, staat van elke genuttigde consumptie een bepaald percentage voor dit goede doel af! Oostzaan zal zich als dorp weer laten zien en zorgen dat ook de opbrengst een even groot succes zal worden als de carrière van Coos de Joode! En zo kom je als columnist via een kapper, tóch weer bij het fietsen terecht…

Dit driedaagse evenement heeft plaats gevonden op 7, 8 en 9 april 2017.

Mocht u nog wat meer willen weten (of eventueel vragen), klik dan op de onderstaande links en breng een bezoek aan mijn eigen websites. Per e-mail ben ik bereikbaar op: gerrie@stichtingnwm.nl

Gerrie Hulsing